Man-fre: 08.00-16.00Lør-søn: Stengt
STIHL MS 261 C-M
Meget godt egnet til arbeid med tynne til middels tykke trær. Enkel start med én enkelt startposisjon samt stoppknapp-funksjon. Sagen er utstyrt med langtids luftfiltersystem med HD2-filter som gir lange rengjøringsintervaller og mistesikre muttere på kjededrevdekselet. Med Light 04-sverd i innovativt design samt nytt .325"-RM3 Pro-sagkjede som gir inntil 20 % høyere skjæreeffekt.
STIHLs dekompressjonsventil gjør starten lett og komfortabel. Ventilen reduserer kompressjonstrykket i sylinderen og dermed motstanden i startsnoren.
Det nyutviklede HD2-filteret i polyetylen har opptil 70 % finere porer enn flis- og polyamidfilteret, og fjerner selv de fineste støvpartikler. Filteret er dessuten både olje-og vannavvisende noe som gjør det meget enkelt å rengjøre. Det runde PET-filteret med hurtigkobling monteres og demonteres raskt og enkelt helt uten verktøy.
Når du bytter skjæreutstyr sitter låsemutteren alltid igjen og det er derfor ingen risiko for at du skal miste den.
Gjør det mulig å finjustere oljetilførselen helt etter eget behov. På E-merket står motorsagen i økonomistilling og oljeforbruket kan da reduseres med opptil 50 %. Ved bruk av langt sverd og veldig tørt trevirke kan oljemengden justeres opp manuelt.
Kjedestrammingen sitter lett tilgjengelig på siden og utføres enkelt med et verktøy som følger med sagen. Du risikerer ikke at hånden kommer for nært kjedet slik som ved kjedestramming forfra.
For kaldstart trenger STIHL M-Tronic bare og stilles i startstilling på kombibryteren. Etter start kan du umiddelbart gi full gass. Når sagen slås av sørger stoppknapp-funksjonen til at kombibryteren automatisk går tilbake til driftsstilling. Den varme maskinen kan dermed startes på nytt direkte.
Regulatoren i forgasseren hindrer drivstoffblandingen i å bli for fet ved økende tilsmussing av luftfilteret. STIHL kompensator registrerer dersom luftmengden minsker og struper da drivstofftilførselen slik at drivstoff-/luftblandingen alltid holdes optimal, selv om filteret er nesten helt tett. Filteret i en STIHL motorsag får derfor lange rengjøringsintervaller.
Innsugingsluften settes i rotasjon av svinghjulet. Sentrifugalkraften slipper ut større støvpartikler over den avgrensede rampen. Luften som når luftfilteret via en innsugingskanal er så godt som fri for partikler. Til sammenligning med vanlige filtersystem bidrar dette til mye lengre rengjøringsintervaller.
STIHLs drivstoffgjerrige 2-MIX motor med 1-i-4 kanalteknologi er meget effektsterk og har en enorm trekkraft, samtidig som drivstofforbruket er opptil 20 % lavere sammenlignet med lignende STIHL 2-takts motorer uten 2-MIX teknologi. Utslippet reduseres samtidig med opptil 50 %. Den oppfyller det europeiske avgassdirektivet EU II.
Denne teknikken reduserer ytterligere utslippet av skadelige stoffer. Via fire overføringskanaler ledes drivstoff-/luftblandingen inn i sylinderens brennkammer, der den virvles rundt kraftig før tenningen. Resultatet blir bedre utnyttelse av drivstoffet, og mindre andel uforbrent blanding i avgassene.
Primeren, den manuelle drivstoffpumpen, dekompresjonsventilen og ElastoStart-håndtaket, et fjærende startshåndtak, reduserer tilsammen motstanden i startsnora med 50 %.
STIHL Ematic System reduserer forbruket av sagkjedeolje. Systemet består av Ematic-sverdet, Oilomatic-sagkjedet og en oljepumpe som kan regulere eller redusere mengden som transporteres. Gjennom disse komponentenes samhandling kommer all sagkjedeoljen dit den skal, uten svinn. Dermed kan oljemengden reduseres med inntil 50 %.
Den helautomatiske motorstyringen regulerer tenningstidspunktet og drivstoffdoseringen i enhver driftstilstand.Sikrer alltid optimal motoreffekt, konstant maksimums-turtall og svært god akselerasjon. I tillegg memorerer M-tronic innstillingene fra forrige gang du brukte maskinen.
Den ene halvdelen av lokket kan vippes opp slik at tanklokket manøvreres som en vingemutter. Dette gjør at det ikke trengs noe verktøy når tanklokket skal åpnes eller lukkes.
STIHL motorsager med forgasservarme kan man stole på også på vinteren. Innstilt på vinterdrift omgis forgasseren av forvarmet luft. På den måten hindres ising i forgasseren. Et enkelt håndgrep holder for å stille om mellom sommer- eller vinterdrift.