Man-fre: 08.00-16.00Lør-søn: Stengt
STIHL MS 271
Til kapping og felling av mellomgrov skog. MS 271 er utstyrt med langtids luftfiltersystem som gir lange brukstider for filteret, verktøyløst tanklokk for sikker og enkel påfylling samt et endelt motordeksel som gir rask servicetilgang. Sagen er også utstyrt med vårt nye Light 04 sverd med nytt design og det nye .325 Pro kjedet som gir et smalere snitt og dermed også høyere skjæreeffekt.
STIHLs drivstoffgjerrige 2-MIX motor med 1-i-4 kanalteknologi er meget effektsterk og har en enorm trekkraft, samtidig som drivstofforbruket er opptil 20 % lavere sammenlignet med lignende STIHL 2-takts motorer uten 2-MIX teknologi. Utslippet reduseres samtidig med opptil 50 %. Den oppfyller det europeiske avgassdirektivet EU II.
Det nyutviklede HD2-filteret i polyetylen har opptil 70 % finere porer enn flis- og polyamidfilteret, og fjerner selv de fineste støvpartikler. Filteret er dessuten både olje-og vannavvisende noe som gjør det meget enkelt å rengjøre. Det runde PET-filteret med hurtigkobling monteres og demonteres raskt og enkelt helt uten verktøy.
Kjedestrammingen sitter lett tilgjengelig på siden og utføres enkelt med et verktøy som følger med sagen. Du risikerer ikke at hånden kommer for nært kjedet slik som ved kjedestramming forfra.
Den ene halvdelen av lokket kan vippes opp slik at tanklokket manøvreres som en vingemutter. Dette gjør at det ikke trengs noe verktøy når tanklokket skal åpnes eller lukkes.
Innsugingsluften settes i rotasjon av svinghjulet. Sentrifugalkraften slipper ut større støvpartikler over den avgrensede rampen. Luften som når luftfilteret via en innsugingskanal er så godt som fri for partikler. Til sammenligning med vanlige filtersystem bidrar dette til mye lengre rengjøringsintervaller.
I eksakt beregnede buffersoner reduseres vibrasjonene som skapes av motoren og det roterende sagkjedet. Det gjør sagingen sikrere og mindre slitsomt.
Samtlige av sagens funksjoner som start, drift og stopp styres enkelt og greit med høyre hånd, via en spak på det bakre håndtaket.
Den helautomatiske motorstyringen regulerer tenningstidspunktet og drivstoffdoseringen i enhver driftstilstand. Betingelser som temperatur, høyde over havet og drivstoffkvalitet tas med i beregningen. Den sikrer alltid optimal motoreffekt, konstant maksimumsturtall og svært god akselrasjon. Manuell forgasserinnstilling bortfaller fullstendig med M-Tronic. Takket være elektroniske kald-/varmstartregistering er det bare en posisjon på kombibryteren.
STIHL Ematic System reduserer forbruket av sagkjedeolje. Systemet består av Ematic-sverdet, Oilomatic-sagkjedet og en oljepumpe som kan regulere eller redusere mengden som transporteres. Gjennom disse komponentenes samhandling kommer all sagkjedeoljen dit den skal, uten svinn. Dermed kan oljemengden reduseres med inntil 50 %.
Denne teknikken reduserer ytterligere utslippet av skadelige stoffer. Via fire overføringskanaler ledes drivstoff-/luftblandingen inn i sylinderens brennkammer, der den virvles rundt kraftig før tenningen. Resultatet blir bedre utnyttelse av drivstoffet, og mindre andel uforbrent blanding i avgassene.
STIHL motorsager med forgasservarme kan man stole på også på vinteren. Innstilt på vinterdrift omgis forgasseren av forvarmet luft. På den måten hindres ising i forgasseren. Et enkelt håndgrep holder for å stille om mellom sommer- eller vinterdrift.